Thursday 15 November 2012

Setting Asas Yang Perlu Diketahui Oleh Para Blogger

                                               Assalamualaikum!!

   Koorang tau?? Bagi sesebuah blog, setting merupakan antara perkara penting untuk menentukan bagaimana paparan, dan perlakuan-perlakuan lain yang berkaita dengan blog.Antara pekara yang berkaitan dengan setting bagi sesebuah blog adalah tajuk blog, berapa bilangan entri, siapa yang boleh komen, dan lain2 yang akan diterangkan di bawah.


Paparan untuk setting bagi sesebuah blog adalah seperti berikut.
Setting Asas Yang Perlu Diketahui Oleh Blogger   

Untuk entri ini, setting merangkumi basic, formatting dan publishing. Ini kerana  3 perkara ini boleyh dianggap bahagian setting yang paling utama bagi sesebuah blog. Beberapa setting asa
yang perlu diketahui oleyh seorang Blogger adalah seperti berikut


BASIC:
    



Title : Title akan ditunjukkan pada bahagian atas browser apabila sesebuah blog dibuka.
Setting Asas Yang Perlu Diketahui Oleh Blogger   

Descripiton: Berkaitan dengan apa kandungan sebuah blog. Boleyh dimasukkan sehingga 500 huruf. Contoh tutorial blog, tutorial blog dalam bahasa melayu,
tutorial untuk semua dan lain2 yang berkaitan.Kalau Blog peribadi hampir boleh diabaikan ataupun letak sahaja perjalanan hidupku, inilah kisah aku dan lain2


FORMATTING
Setting Asas Yang Perlu Diketahui Oleh Blogger   

Show: bilangan entri untuk paparan muka depan. jangan terlalu banyak . Biasanya antara 5 hingga 10 untuk mempercepatkan loading keseluruhan blog.

Date header format: Kurang penting, boleh pilih mana yang diaraskan sesuai.

Archive index date format: Format yang akan ditunjukkan untuk apa yang ditaip dalam sesebuah blog dalam jangka sebulan

Timestamp format: Kurang penting, boleyh pilih mana yang diarasakan sesuai

Time Zone: penting untuk pastikan kedudukan untuk masa adalah betul.Jika yang berada dalam negara Malaysia, sila pilih (GTM +8.00) Kuala Lumpur. Jika berada ditempat lain boleh pilih yang sepatutnya.

Language: English.Koorang juga boleyh pilih malay,tetapi dicadangkan english untuk memudahkan memandangkan kebanyakkan sudah biasa dengan perkataan2 english dalam dunia Blog.(Ikut koorang lah K)

COMMENTS
Setting Asas Yang Perlu Diketahui Oleh Blogger  


Comments: Show- jika ada pengunjung yang menghantar komen, komen akan dipaparkan dibawah entri

Who can comments: Bahagian ini bergantung kepada pemilik blog. Kalau pilih ayone, sesiapa sahaja yang komen.Kalau koorang pilih registered yser, hanya orang yang mempunyai blog/id lain yang boleyh komen.

Coment From Placement: Kedudukan ruangan komen untuk sebuah entri . Kebiasaan Blogger akan pilih sama ada Pop-Up window atau embedded below post. Walau bagaimanapun, tidak semua template boleyh digunakan embeded below post.


Setting Asas Yang Perlu Diketahui Oleh Blogger   


Comment moderation: Bergantung kepada pemilik blog. Jika mahu komen pengungjung terus dipaparkan,pilih never.Tetapi jika mahu komen dari pengunjung 'ditapis' dahulu oleyh pemilik blog, pilih always.

Show word verification for comment : Pilih No. Kerana kehadiran word verificationbiasanya akan menyusahkan pengujung. Kecuali kes2 tertentu jika terlalu banyak spam (di Malayia perkara ini jarang sangat berlaku)

=Setting sesebuah blog boleyh diubah bila-bila masa mengikut kehendak pemilik blog.Walau bagaimanapun, adalah penting untuk cuba kekalkan setting yang dibuat untuk menyenangkan pemilik blog dan juga pengunjung=


JANGAN LUPA TEKAN BUTTON FOLLOW DAN KOMEN DIBAWAH K

^Thanks yang sudi melawat ke Blog Ika^

No comments:

Post a Comment