Monday 10 December 2012

Tips : Memilih Kawan





Hello Guys!! oke, disebabkan hari ini Ika tak tahu la nak update ape.So, Ika 
pilih nak kongsi kan ilmu berkawan kat u allz semua. Korang ada kawan tak? mesti ada kan? Berapa orang kawan korang? (ish cik ika niyh, nak tahu jugak dia) hehek :3 mesti ramai kan kawan korang kan?. Bagi Ika, sorang dua pown dah cukup.Susahkan nak cari kawan yang setia?.Untuk pengetahuan korang teman tak perlu dicari kerana ianya datang sendiri dalam hidup kita dan Kawan tak perlu memilih kerana merekalah penyeri hidup kita. betol tak3? hihihik ^__^

Korang kene ingat pesanan Ika niyh. Kalau korang nak cari sahabat, korang perlulah pilih dengan betul kerana pengaruhnya ke atas diri kita lebih besar. Elok pilihan kita, maka eloklah jalan kehidupan kita.
Jadi, kepada korang semua, hargailah SAHABAT korang. BerKAWAN lah selagi korang mampu dan jadikanlah TEMAN sebagai satu tempat untuk kita berbincang agar kehidupan kita lebih berguna. 

Ika dah malas nak membebel2 hehe . So, sekarang di bawah ini, Ika nak share kat korang 5 Jenis kawan yang perlu dijauhi.

5 Jenis Kawan Yang Perlu Dijauhi

1. Kawan tamak

Kawan tamak? tamak camne niyh? die makan tamak ke cam cepat2 gituh? hehe bukan la, maksud Ika dia orang yang suka jual ikan (selfish) Masa kita senang dia dekati untuk mendapat manfaat, dan bila susah dia jauhi. Dia  selalu mengungkit kebaikkanya.

2. Kawan yang mempunyai dua muka

This is what we called hipokrit. Depan kita bukan main lagi memuji, belakang kita? masyAllah kutuk maki semua yang buruk pasal kita dia heboh kat orang lain.

3. Kawan pengampu

Dia setuju dengan semua yang kita lakukan tidak kira betul atau salah. Dia tidak berani menyatakan kebenaran. Dia tidak pernah menegur kita walaupun kita sedang melakukan kesilapan.Hakikatnya dia tidak jujur dan tidak ikhlas dengan kita.Semua perbuatannya seolah-olah macam 'ada udang disebalik batu' (ada motif tertentu yang kita tidak tahu)

4.Kawan yang suka hiburan

Tamat jer sesi sekolah. "Weyh, korang jom ikut aku nak lepak dkt blablablabla" bilew dah leapk memang habis lah! JANGAN nak memandai LEPAK!

5. Kawan yang tiada iman (buat perkara yang macam keling, sendiri mau faham lah yer)

Bagi sesiapa yang memang cpt ikut perbuatan orang, jauhilah kawan seperti ini. Bagi yang memang tahu pasal Islam (kuat iman) bantu lah dia. but first of all, kene rapat dengan dia dulu. Tak boleh terus cakap! akibat? tanggung sendiri...

Sebenarnya., apa yang menyebabkan sifat2 negatif ada dalam diri sebab tak cukup iman. Pentingkan Iman? bab iman nie, ibubapa yang memainkan peranan penting.Oke? Ika mohon sangat2 kat korang supaya tinggal kan jauh2 topik sensitif tuh. Yang penting carilah kawan yang baik budi pekertinya insyaAllah kita akan jadi sebaik dia.

Entri ini hanya sebagai peringatan diri Ika sendiri and readers. Janganlah kita jadi  orang yang sebegitu dan janganlah cari kawan yang sebegitu.Harap semua readers dapat manfaat. Jangan lupa tekan button follow dan komen! Kalau ada umur yang panjang lagi, insyaAllah Ika akan update lagi. Bye!!! :D


1 comment: